Świątynia Chùa Pitu Khôsa Răngsây (po wietnamsku: Chùa Viễn Quang) została zbudowana w roku 1948 w mieście Can Tho (Cần Thơ) przez ludność mniejszości etnicznej Khmerów. Wcześniej na tym terenie znajdowały się tylko nieliczne budynki kryte strzechą.

Wietnam | Khmerska pagoda w Tri Tôn (Delta Mekongu)Wietnam | Khmerska pagoda w Tri Tôn (Delta Mekongu) (by dalbera )

 

Burzliwe dzieje świątyni

Podczas walk wyzwoleńczych z Francuzami, a przede wszystkim w czasie wojny przeciwko Amerykanom, pagoda była miejscem schronienia dla wielu setek młodych mężczyzn z Sajgonu i całej Delty, którzy chcieli uniknąć wcielenia do marionetkowej armii południowowietnamskiej. Jednocześnie pagoda rozwinęła się w punkt wsparcia Narodowego Frontu Wyzwoleńczego.

Podczas ofensywy Tết w 1968 r. świątynia została prawie kompletnie zniszczona atakiem rakietowym amerykańskich śmigłowców. Ówczesny przełożony pagody, Lâm Navany, musiał uciekać, a w roku 1970 został zastrzelony, kiedy próbował przedostać się do Kambodży.

Po wyzwoleniu odbudowa wlokła się długo. Dopiero od 1966 r., kiedy przeorem został mianowany Lý Hùng, doszło do szeroko zakrojonych prac restauratorskich i budowlanych. Lý Hùng, który w młodości ukończył szkołę przy pagodzie, jest członkiem centralnej rady kościoła buddyjskiego Wietnamu.

Prace renowacyjne

Po ponad czteroletnim okresie budowy, w kwietniu 2012 roku, została wyświęcona nowa główna budowla świątynna. Trzykondygnacyjny budynek liczy 50 m wysokości i posiada łączną powierzchnię równą ok. 800 m2. Koszty budowy wynoszące ok. 12 mld VNĐ (45 000 euro) pokryli w całości buddyści z kraju i zagranicy.

Na parterze znajduje się hala główna, w której będzie także prowadzona nauka dzieci Khmerów w języku kambodżańskim. Na drugiej kondygnacji będą się odbywać ceremonie, a trzecia posłuży do medytacji.

Bogate ozdoby na kolumnach są wykonane w stylu Angkor. Dwanaście drewnianych okien zostało wyposażonych w rzeźby przedstawiające buddyjskie legendy, wykonane przez znanych artystów. Na piętrze można zobaczyć 16 malowideł, które pokazują życie Buddy od jego narodzin do wejścia w stan nirwany.

W pagodzie żyje obecnie 45 mnichów i nowicjuszy, którzy praktykują i studiują buddyzm w odmianie theravada oraz wspierają projekty społeczne mające na celu pomoc dla ubogich rodzin w języku kambodżańskim. Przewiduje się, że w najbliższym czasie liczba mnichów i studentów wzrośnie do około stu.

wg C. Karras

Wietnam | Przykład khmerskiego budownictwa sakralnego w Delcie Mekongu – świątynia Chùa Phật Học z Cần Thơ  Wietnam | Przykład khmerskiego budownictwa sakralnego w Delcie Mekongu – świątynia Chùa Phật Học z Cần Thơ (by anthonli )

Zainteresują Cię również

1000 lat Hanoi 1000 lat Hanoi
Czy wiecie, ile lat ma stolica Wietnamu – Hanoi? W 2010 roku najstarsze istniejące jeszcze miasto stołeczne w Azji Południowo...
Lekcje wietnamskiego: Lekcja 13 – „tylko, właśnie, dopiero co” Lekcje wietnamskiego: Lekcja 13 – „tylko, właśnie, dopiero co”
Jak skonturować zdanie w języku wietnamskim mówiące o tym, że coś się właśnie (niedawno) wydarzyło? Używając słówka  „mới”&...
Lekcje wietnamskiego: Lekcja 19 – gramatyka – przymiotniki Lekcje wietnamskiego: Lekcja 19 – gramatyka – przymiotniki
Annie zaprasza nas na kolejną lekcję z bloku poświęconego wietnamskiej gramatyce. Lekcję jak zwykle ciekawą, wesołą, treściwą a...
Lekcje wietnamskiego: Lekcja 24 – wietnamskie być albo nie być Lekcje wietnamskiego: Lekcja 24 – wietnamskie być albo nie być
W kolejnej lekcji poświęconej wietnamskiej gramatyce Annie przedstawi nam, w jaki sposób wykorzystywać czasownik „być”, czyli...

 

Na tej stronie używamy plików cookie.

Sprawdz politykę prywatności