Święto Tết Đoan Ngọ przypada w czasie letniego przesilenia dnia z nocą i rozpoczyna sie piątego dnia piątego miesiąca księżycowego.

Wietnam | Jeden z członów składających się na nazwę święta to Wietnam | Jeden z członów składających się na nazwę święta to "Ngọ", czyli koń - siódme zwierzę w azjatyckim zodiaku (by a_of_doom)

 

Siódme zwierzę w azjatyckim zodiaku

„Đoan” oznacza: start, a „Ngọ” jest koniem – siódmym zwierzęciem w azjatyckim zodiaku i odnosi się do słońca w południe. O tej porze roku ogon gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy wskazuje dokładnie na południe. We wszechświecie powstaje największa ilość energii Yang w całym roku. Dlatego ludzie i zwierzęta muszą w tym czasie szczególnie uważać na swoje zdrowie, aby tę energię przezwyciężyć.

Ponieważ jest to najgorętsza pora roku, istnieje podwyższone ryzyko wystąpienia choroby albo infekcji. Spożywa się wtedy różne sezonowe owoce oraz cơm rượu (małe sfermentowane w winie kulki ryżowe). Tradycyjnie używa się do tego celu specjalnego wina, które jest wytwarzane ze sfermentowanego kleistego ryżu z dodatkiem drożdży i różnych ziół. To wino, Rượu nếp, posiada (jak się sądzi) leczniczą moc. Ma działać na choroby, a przede wszystkim zwalczać pasożyty. Stąd bierze się druga nazwa święta: Tết giết sâu bọ (Tępienie owadów, albo Święto tępienia robactwa). Niegdyś chłopi przepędzali tego dnia robactwo z pól przy pomocy rytualnych obrzędów oczyszczających.

Powstanie tego święta wyjaśnia stara wietnamska legenda:

W dawnych czasach żyli we wsi dwaj bracia-sieroty. Znani byli ze swej inteligencji, grzeczności i uprzejmości. Dwa węże, które po długim życiu przeistoczyły się w duchy, zakochały się w tych braciach i przemieniły się w przepiękne kobiety. Obaj bracia zakochali się w nich i poślubili węże. Żyli szczęśliwi i zadowoleni, ale niestety bardzo krótko: z każdym dniem stawali się bardziej chorzy, unikali światła dziennego i żyli w zmknięciu.

Mieszkańcy wsi podejrzewali obecność złych duchów. Kiedy pewnego dnia zawitał do wioski taoistyczny pustelnik, opowiedzieli mu o chorych braciach. Pustelnik potwierdził wpływ złych duchów. Dla przezwyciężenia ich sporządził specjalne wino, które wieśniacy mieli podać braciom piątego dnia piątego miesiąca księżycowego.

W momencie, kiedy bracia przyjęli lekarstwo, ich piękne żony zamieniły się na powrót w węże i zniknęły w chmurze dymu. Od tego czasu ludzie stosują Rượu nếp, aby przegonić złe duchy.

W różnych regionach Wietnamu święto znane jest pod nazwą Tết Trùng Ngũ (Święto Podwójnej Piątki) i Tết Nửa Năm (Święto Połowy Roku). Poza tym, w tym dniu obchodzony jest również dzień śmierci Âu Cơ, pramatki narodu wietnamskiego. 

Zainteresują Cię również

Lekcje wietnamskiego: Lekcja 24 – wietnamskie być albo nie być Lekcje wietnamskiego: Lekcja 24 – wietnamskie być albo nie być
W kolejnej lekcji poświęconej wietnamskiej gramatyce Annie przedstawi nam, w jaki sposób wykorzystywać czasownik „być”,...
Współpraca wietnamsko-rosyjska Współpraca wietnamsko-rosyjska
Prezydent Federacji Rosyjskiej Dmitrij Miedwiediew oraz sekretarz generalny Komunistycznej Partii Wietnamu Nông Đức Mạnh s...
Naród Brau Naród Brau
Członkowie ludu Brâu (Brau, Brao) przywędrowali do Wietnamu ponad 100 lat temu. Największa ich liczba zamieszkuje Laos (od 13...
Pogrzeb wieloryba w Wietnamie Pogrzeb wieloryba w Wietnamie
Na początku lipca setki Wietnamczyków wzięły udział w uroczystym pożegnaniu wieloryba, który zakończył żywot na wodach...

 

Na tej stronie używamy plików cookie.

Sprawdz politykę prywatności